Ekspedisjonens 21. dag (over et maraton.........!!!)

Dagens rapport kommer fra en fornøyd Nina Marie!

video:dagen fr dagen vn680079

Nå ser vi faktisk fjell, og det  betyr at vi er nærme målet - det har vært flatt og ingen kontuer hittil på turen så dette er avveksling og tydelig tegne på at turen er snart over!!!
De gikk en imponetrende økt igår på hele 43 kilometer - rekord for ekspedisjonen (lenger enn et maraton altså..!!).

Og dagens økt er hittil på 30 kilometer, men den er ikke over - det er fortsatt 3-4 timer igjen da Marie sender inn rapport fra en lengre pause. Det er om å gjøre å komme seg så langt som mulig nå og det er kjempefint vær.

Men imorges hadde vi utrolig dårlig føre, så har gått våre første økt på beina.!!!???!!! Det var ingen ting som fungerte og det bare kladdet, så det var bare å gå på beina. Det var mildt og mye kladder, så de forsøkte med og uten feller - og på med solkrem og på med silke (ref. til tidligere overraskelse fra Aud Ingri som også fungerte som antikladdemiddel). Men nå var det ingenting som fungerte. Så nå har de en litt lengre pause før de går videre. Noen av ekspedisjonens medlemmer nyter synet av fjell, men andre synes det er litt vemodig siden det er tegn på at turen er over. De regner med å være fremme i morgen - eller som Marie sier: "vi SKAL være fremme i Isortoq imorgen". Det har vært nevnt alt fra 15.  - 17 mai, så vi bare konstaterer at de er imål 16. mai. Selv ekspediasjonen ikke er helt over med det - det er mye nedrigg om ompakking i forbindelse med å avslutte en slik tur. Det var muligens dårlig gjort av oss å kommunisere at det kan være utfordringer på slutten av ruten, med brefall, sprekker og kupert terreng. Dette velger de å ikke tenke på, og regner ikke med å møte særlig motstand på slutten.

Vi takker for rapporten og nå skal de fortsette dagen etappe - de skal ennå gå i mange timer. De anslår å slå leir kl. 23 lokal tid - dvs. kl. 03 i Norge, det er mange timer mer enn hittil på turen - men som sagt, det er nedoverbakke og de har hjemlengsel - så da går alt og med et smil.

Tross i gnagsår og slitne muskler er alle absolutt ved godt mot og alle "holder", uansett om de synes det er trist eller glade over at det snart er slutt.

Pulkene er nede i 20-25 kilo og det er noe helt annet enn de over 60 kilo ved ekspedisjonsstart.

Det var godt å høre at gjengen er på gli igjen etter 2 usikkre døgn og med litt varierende rappporter.

Da ønsker vi god natt og gleder oss til nok en dag nærmere hjemkomst - jeg gleder meg ihvertfall som bare rakkern til de kommer hjerm........... heltinnene våre.........

Ekspedisjonens hilsener:

Bjørn sender gratulasjoner til datteren Helene som har 15 års bursdag i dag - "hurra for deg!"

Tante Ada sender ønsker om god russefeiring til Sverre - "lykke til med russefeiringen!!!"

Mamma Else ønsker Karl en fin russefeiring - "OPPFØR DEG!!!"

Marie ønsker Lene M en god tur - "god tur, kos deg masse og bad litt for meg også ;-)"

Vi går tlbake til starten og posten en reprise av strabasene for å komme igang:

Vulkanutbruddet på Island, har medført litt usikkerheten for flyturen til Grønland. Men det er igrunnen bare å avvente, i verste fall må ekspedisjonen utsettes noen dager - men her er det naturen selv som styrer.
Avreisedagen er 22. april er til alt overmål den internasjonale "Jordens Dag".

Orginal reiseplan:

- SK/2889/22APR Kristiansand - Copenhagen: Avreise 15.30 - Ankomst 16.25 (SAS)

- Overnatting København DGI Byens Hotel. Tietgensgade 65, København 1704

- GL781/23APR København - Kangerlussuaq: Avreise 09.15 - Ankomst 09.45 (Greenland air)

Det er 4 timers forskjell (Norge 4 timer foran)

Det er i løpet av dagen idag knyttet stor spenning til hvilke fly som går, det er i skrivende stund hektisk plan-B planlegging.
Det som er viktig er å komme seg til Kastrup i Køvenhavn der flyet til Grønland går fra.
Alternativer med båt til Danmark og buss/tog til Køvenhavn har vært nevnt.

Siste nytt er at avreise fra Kristiansand er fremskyndet til torsdag morgen - det ser ut til å løse seg.

En del av deltakerne reiser sammen fra Stavanger, la oss kalle dem Stavanger-gjengen.

"Slik begynte dagen for oss med alt kanselert frå sola. No er vi på toget til Kristiansand og tar det som kommer utover dagen. Men til København SKAL vi.

Mvh

Aud ingri, Marianne og Sølvi."

Det er en 4 deltakere fra Grimstad som også skulle avgårde, la oss kalle dem Grimstad-gjengen:
Her gikk stemningen fra lettelse etter siste døgnet gode meldinger fra flybransjen til litt mer fortvilelse. Klar i bilen på vei til Kjevik, kom meldingen om kansellering på flyet fra Kristiansand til København, tusen hjertelig takk Murphy. Da var gjengen rett utenfor kontorene til Stine Sofies Stiftelse, og veien var kort inn dit for kaffe, bredbånd og rådslagning om "HVA NU".

Altså, å kaste seg over pc`en og bestille nye billetter fra Oslo til København - Kristine henter bilen sin og vi brå-pakker om. Oslo here we come! Det beste er å komme igang - heller enn å sitte på en flyplass med null alternativer.

Ekspedisjonsledelsen har også kjent til både aske og Murphy de siste dagene.
Cecilie og Bjørn sulle vært på Grønland allerede tirsdag, men her fikk også reiseplanene en knøttliten knekk (underdrivelse). Vi tar sjensen på å gjengi litt av mailen vi har mottatt fra Bjørn som foreløpig er den eneste med Grønlands is/jord under beina.

"Hei alle jenter! Jeg sitter på rommet mitt i Kangerlussuaq og svarer på mail og koser meg :-)Det ble en hesblesende start på dagen, eller rettere sagt overgangen fra natt til dag.Jeg fikk en telefon i natt (01:25) om at det var plass på flyet fra Kastrup kl 09.40. Jeg kastet meg på første fly til Køben, og rakk bare så vidt å komme meg fra fly til fly før vi tok av. De skulle for sikkerhets skyld gå gjennom alt jeg hadde i sekken i security bare 10 min før flyet gikk :-) Det var alt for mye elektronikk nedi, og de lurte vel på om jeg hadde en bombe, men så var det bare satellittelefoner, gps, solcellepanel, ladere osv. Etter det ble det den raskeste 800meteren som er løpt på Kastrup noen gang kan jeg love dere...
Her oppe er det fortsatt vinterstemning, selv om det ikke er så mye snø her nede ved havoverflaten. Ute skinner sola og det er kanskje 3-4 grader og vindstille. Hvis noen fikk fornemmelse av påskestemning nå, så var det meningen :-) Det var akkurat slik det føltes da jeg gikk ut av flyet i dag.

Cecilie er i Køben og håper å klare å smiske seg med flyet i morgen :-) Hun har vistnokk løyet så det rant av henne da hun snakket med betjeningen på Air Greenland tidligere i dag :-) Kjenner jeg henne rett så får hun sitte på fanget til kapteinen i morra :-) Hvis alt går like på skinner som det gjorde med meg i dag, så står dere på skiene kl 14.00 på lørdag jenter!!Hvis ikke så tar vi det som det kommer. Uansett så føler jeg i alle fall at jeg er i gang, eller rettere sagt at vi er i gang. "One down, twelve to go"
Lykke til med reisen oppover, og send gjerne en sms innimellom for å fortelle om lykkelige framskritt.
Hilsen Askeladden fra Kangerlussuaq."

Etter avlyste fly på morgenen, hadde alle tid til å finne alternativer, noe som innebar tog, privatbil osv. Tanken var å komme seg til Oslo da direkte alternativene ble kansellert både i Stavanger og på Sørlandet.

Det ble kjørt mange timer til Oslo, med nyinnkjøpte billetter. Bagasjen er ikke akkurat florlett og svettepærlene har meldt seg i løpet av dagen.
Det var gode nyheter og ombordstigning på Gardemoen og flyet tok av på rutetid.

Hjertet fikk seg en liten tur opp i halsen da det ble gjort vendereis over Sverige, da flyet fløy inn i askeskyer. Tydeligvis var dette vurdert til ikke å være forsvarlig, så nå står 9 av deltakerne tilbake på Gardemoen og vet ikke helt hva som skjer - lettere fortvilet.. 2 av deltakerne fra Oslo er på plass i København med et fly som gikk tidligere på morgenen fra Oslo.

Febrilsk aktivitet med å finne ut av alternativer - tog? buss? leiebil? hva rekker vi.
Nå er det bare å vente på avgjørelse fra flyselskapet, og med bagasjen "låst" i det flyet som gjorde vendereis.

Håpet er tilstede - men flyet til Grønland går imorgen tidlig fra Kastrup i København, så send dem en tanke...

Til Grønlands skal vi... ......fortsettelse følger............

Etter å ha vært gjennom dagens strabaser i et forsøk på å komme seg til København har nå 7 av deltakerne ikke klart det ennå.

2 kom seg avgårde fra Oslo på dagen og 2 til nå i kveld med Norwegian som på en eller annen måte klarer å fly til København, men SAS tydeligvis ikke gjør det. Dette finnes det helt klart grunner til, men deltakerne er nå temmelig lei.

Litt av grunnen ser vi i denne mms rapporten fra Gardemoen:
"Det er bra stemning enda etter 14 timer på reise og SAS som nekter å ta bagasjen vår ut av flyet som gjorde vendereis med oss over Sverige tidligere i ettermiddag. Litt frustrerende, men vi håper vi når nattbussen fra Oslo til København - Helsing fra oss på Gardemoen."

Det har blitt endel skrankehenging i løpet av dagen. Og noen har lettere for å underholde seg selv og andre.

Litt usikker på hvorfor, men bildet har en følgetekst som sier følgende:

"Endelig fikk vi noe å drikke av en hyggelig mann". Så da sier vi tusen takk til han!

I bloggende stund er det bare å håpe på at de 7 deltakerne på Gardemoen, la oss kalle de Gardemoen-gjengen, endelig får bagasjen sin ut fra SAS. Deretter starter stresset ned til sentrum for så å gå på nattbussen til København.
Så hvis alt klaffer er de fremme der kl. 07.00 imorgen tidlig - ganske nøyaktig 24 timer etter at de gikk ut døren hjemme - ikke dårlig - eller jo det er dårlig.

God natt og sov godt på bussen til København - håper vi...

Sjelden har det vært bedre å være norsk i Danmark.

Når har Grmstad og Stavanger gjengen kommet til Kastrup. Det tok bare 25 timer (ironi) med bil, buss, taxi, tog, en tur opp i luften og ned igjen på samme sted med fly og til slutt nattbuss. Gjengen er veldig frustrert på SAS som nektet å utlevere bagasjen i 4,5 time. (de var ombord i SAS fly, men måtte snu over sverige pga. askesky.). Disse timene med "lås" bagasje medførte at de ikke lot seg gjøre og booke om til Norwegian som hadde flyvning. 2 av deltakerne hadde billett med Norwegian og kom vel frem til Kastrup igår kveld.

Etter å ha sittet hele natten på en buss er gjengen (7 pers.) litt mindre sprudlende og skravlete enn vanlig. Men de er svært optimistiske og har tro på at både de selv og cargoen kommer vel frem til Grønland idag. (cargoen består av pulker, ski, mat osv. og er sendt for mange dager siden, men er også blitt "aske-forsinket").

Etter denne kompliserte turen, blir nok de 600 kilometerne over isen bare en lek.

Ferdig sjekket inn og bagasjen levert - nå er det frokost og så er det bare å håpe at alle guder og gudinner er med, slik at flyet til Grønland går og lander som tenkt.

Nok en gang en kryptisk melding, men man må bare stole på at deltakerne vet hva de prater om:
"Nå er vi på vei, Via bergen :) " lyder følgeteksten til meldingen.

Men hadde ikke før skrevet dette, før oppklaringen kom, og her må vi bare bøye oss i støvet for flysystemet. Det er ombordstigning nå, og med beskjed om at det blir mellomlanding i Bergen for påfyll av drivstoff - tenk det!
Hadde man bare vært synsk, kunne deltakerne bare spasert til Bergen og tatt flyet derfra - men sånn kan man vel ikke tenke.

Upåklagelig våkne og bare glade for å komme seg enda litt nærmere slitet på Grønland.

Litt risikabelt at vi sakl via bergen... Men vi tviholder på optimismen!

Uansett "have a happy flight" - Grønland neste? (eller egentlig Bergen neste, men så Grønland!)

Endelig på flyet til Grønland. Ironisk nok må vi til Bergen for å tanke... Håper Flesland er åpen.

Venter på at fuel-fyllingen i Bergen

Påfyll i bergen.
Tanking av både det ene og det andre i Bergen. Medbragt skjeve fra Oslo bussterminal.

Da kan vi herved bekrefte at alle 13 epskedisjonsdeltakerne er trygt fremme på Grønland...........
Og godt er det!!!

Ada Sofie Austegard, Aud Ingri M. Lenning, Elin Hoksmo Fossum, Else Haugland, Kristine Wikander , Magnhild Hatløy, Marianne Aamodt, Nina Marie Pedersen, Solveig Norstrand, Sølvi Eik, Unni Storm-Johannsen, Bjørn Sekkeseter og Cecilie Skog (for ordens skyld ikke i rekkefølge med plassering på bildet.)

Etter en fin opptur med endelig å komme seg frem til Grønland - kliner den berømte Murphy til igjen. Her gjengis siste melding fra Grønland - la oss kalle dem Grønlands-gjengen:

"Vi får ikke opp cargoen med mat og ski og diverse før mandag. Det betyr at vi ikke kan begynne ekspedisjonen med å krysse isen før mandag.

Men stemningen er på topp, og vi ska på moskus-safari på søndag - tjo-hoi fra Grønlands-gjengen"

Dette kan medføre at Grønlandshumor-bloggen kommer lørdag morgen istedenfor første satelitt rapport fra første ekspedisjonsdag.

Men det kommer helt klart nyheter brått - så følg med.....

"Hilton" Kangerlussuaq

Siste medialink- http://www.adressetidende.no/article/20100424/NYHETER/704249997 (Grimstad Adressetidende)

Da er det hyggelig å ønske alle en god lørdag og siste oppdatering på reisefronten er at alle har kommet seg trygt frem til Grønland og at stemningev var god fredag kveld.

Tidsforskjellen mellom Norge og Grønland er 4 timer og vi ligger foran, så når vi spiser middag, har de lunsj på Grønland.
Etter en masse kansellerte fly og andre problemer kom alle deltakerne seg til Grønland i løpet av gårsdagen (fredag). Siste gjengen som kom seg fra København måtte mellomlande i Bergen for å fylle drivstoff. Air Grønland hadde pga. askeproblemer og omdirigering av returfly, leid inn flere mindre fly for å få med alle passasjerer. Disse flyene hadde ikke kapasitet til å ta med all cargoen (ski, mat, pulker osv.) som ekspedisjonen er avhengige av.

Dette er blitt lovet til mandag - og ekspedisjonsstarten er derfor flyttet til mandag, og så snart alt er pakket og gjort klar. De har lagt en plan for hvordan de skal "gå inn" denne forsinkelsen, bl.a. ved å kutte en planlagt hviledag, pluss å legge på noen minutters lengre økter hver dag. Så planen er altså å være over isen på samme tid.

Dette er foreløpig siste melding fra Grønland:
"Hilton Kangerlussuaq - alle suiter opptatt - vi har rødvin"

Siste nytt fra Grønland er at utstyret har kommet. På grunn av de siste dagers flykaos, ble det satt opp ekstra fly til Grønland. Derfor var det med stor begeistring av mendingen om at cargoen (ski, mat, osv.) var ankommet.

Nå er det klargjøring og ompakking i pulker og sekker og ekspedisjonen legger ut tidlig imorgen - søndag. Dette var gledelige nyheter for alle.

Sjelden har synet av en helt stappfull henger vært så gledelig

Deltakerne har brukt ventetiden godt til bl.a. å trene på å sette opp teltene med tykke votter. Det nytter ikke å bruke bare hender i - 20C til - 40 c. Oppsetting av telt skal gå raskt, nå alle er slitne, sultne og kalde.

Telt trening på høyeste nivå (skulle det dukke opp bilder senere i løpet av ekspedisjonen hvor du ser denne luen er det garantert Kristine) - topp innsats, og med votter.

Deltakernehar forsøkt å få tiden til å gå, men de venter på utstyret har de naturligvis vandret litt i området rundt brakkene der de bor. Her ser vi Ada utenfor den lokale supermarkedet (butikken holdt på å gå tom for varer pga. flyproblemene - og hyllene ble enda mer slunkne etter at jentene gjorde et grovt innhogg i vare-utvalget fredag kveld).

Småjusteringer mens de venter, Cecilie styr på et Stine Sofies Stiftelses merke på jakken sin

Hadde det ikke vært for at utstyet nå er kommet, så haddet dette muligens vært kveldens program

Ekspedisjonsmat - nam nam!

Da er gjengen klar for det store eventyret. Alle forberedelser er gjort, all "finpakking" er utført, har du glemt noe nå, så har du glemt det.

Alt skal foregå i lovelige former, lokal-politiet foretar inspeksjon og godkjenner ekspedisjonens utstyr. Ikke noe tull her i gården (eller kanskje ikke noe tull her i lavvoen).

Vi føler det er tvingende nødvendig med en billedtekst her:
"Ada prøver Else sin spesial importerte lue som Kjell Liene har ordnet."
 , alt kler den smukke, og som Fedrelandsvennen skrev i lørdagens avis om Ada:

"Jeg er ikke den første som går over Grønland, ei heller den siste. Og jeg blir definitivt ikke den raskeste. Men jeg er kanskje den laveste? spøker Ada Sofie Austegard (46), 150 på strømpelesten".

mer her... http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article757930.ece}
(Reportasje om forberedelsene til turen for hele Grønlandsgjengen over 7 sider i avisens magasin lørdag).

Faksimile - Fedrelandsvennen lørdag 24. april 2010

Diverse bilder fra jentenes siste intrykk av sivilisasjonen på mange dager !

Pizzan

Fin gjeng - ha all mulig lykke på turen, det er mange som heier på dere, og skal følge med på turen via bloggen......
God tur til alle jentene og Bjørn..........
Selve ekspedisjonen er jo dokumenter relativt greit  i bloggene, men det va rlitt gøy å oppsummere veien til start.

mvh Blogger Richard

Én kommentar

Thorny

16.mai.2010 kl.11:31

Hurra! Dere er så flinke altså, så moro å følge med :-D